FORMA: rajd pieszy CZAS : około 3 godz. UCZESTNICY : uczniowie klas IV - VI szkoły podstawowej TRASA : trasa biegnie ulicami miejscowości , nad jeziorem , drogą polną , lasem , nad stawem - ok.3km TERMIN : kilka dni przed końcem zimy
CELE RAJDU : A/ obserwacja zjawisk zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny : rośliny w ogrodach , na polu i w lesie ( przebiśniegi , krokusy , ozimina , leszczyna , pąki na krzewach i drzewach ) , zwierzęta ( dzikie gęsi , skowronki , bociany ) , temperatura powietrza , topnienie śniegu i lodu , zmarznięta ziemia , długość dnia i inne zauważone przez uczestników ; B/poznanie zwyczajów ludowych związanych z powitaniem wiosny : topienie Marzanny , wiosenna orka , pierwsze wiosenne wypędzanie bydła , wróżby z obserwacji pierwszych ptaków , maik; C/poznanie walorów przyrodniczych okolicy ; D/rozwijanie twórczości plastycznej i literackiej uczniów; E/integracja członków kółka , wesoła zabawa na świeżym powietrzu. PRZEBIEG : 1. Spotkanie grupy , wyjaśnienie celu rajdu , przedstawienie trasy rajdu. 2.Podział uczniów na grupy : krokusy ,przebiśniegi , bociany , skowronki . 3.Rozdanie arkuszy obserwacyjnych na których dzieci będą zapisywać spostrzeżenia. 4.Przejście ulicami Kaczor : obserwacja roślin w ogrodach , pomiar temperatury powietrza. 5.Nad jeziorem : zwyczaj topienia Marzanny , wiosenny konkurs , obserwacja pokrywy lodowej i stanu wody. 6.W lesie : krzewy i drzewa. 7.W polu : ozimina , stare zwyczaje związane z pierwszą orką i pierwszym wypędzaniem bydła. 8.Obserwacja gniazd bocianich , ptaków oraz innych zwierząt.Zwyczaj wróżenia z obserwacji przylatujących ptaków. 9.Podsumowanie pracy poszczególnych grup. 10.Sporządzenie raportu z obserwacji i przedstawienie go na apelu z okazji Święta Wiosny. 11.Konkurs plastyczny i literacki pt. ,, Jak wygląda pani Wiosna ?"
AUTOR : mgr Joanna Stachowiak nauczyciel Szkoły Podstawowej w Kaczorach woj:wielkopolskie
|